Uzrakstīja N. Sosnovskis, Linards Zolnerovičs autortulkojums
|
01.02.2008 |
 Ebijs Hofmanis (Abby Hoffman) uz šodienas Amerikas tēlu ir atstājis ne mazāku iespaidu kā Tomass Džefersons vai Bendžamins Franklins. Viņš bija sešdesmito gadu gara iemiesotājs un līderis. Grūti atrast vēl kādu, kurā tik dabiskā veidā būtu apvienojies patoss un āksts, klauns un varonis, virtuoza muldēšana un spīdoši teatrāla rīcība. Piedevām, pārdzīvojis puķu revolūcija par 20 gadiem, Ebijs nezaudēja tās garu visu mūžu. Sešdesmitie gadi bija caurvīti ar mūžīgās jaunības solījumu saldmi. Pirmo reizi tūkstošgadē bērnišķība, tiešums un atvērtība pasaulei tika uzskatīta par dzīves gudrību, bet iepriekšējās paaudzes apbružātais prātīgums - par sūnainu, snaudošu muāļ·ību.
|
Lasīt visu...
|
|
Uzrakstīja Linards Zolnerovičs
|
29.01.2008 |
 | BPK uz Sanfrancisko mērijas kāpnēm |
The Free City Collective (Brīvās pilsētas kolektīvs)
1967. gada rudens - 1968. gada. pavasaris
1967 g. vasarā digeri šķīrās no sava pēdējā īpašuma - sava vārda.
Turpmāk viņi sevi dēvēja par Brīvās pilsētas kolektīvu. Pēdējais viņu
kā digeru rīkotais pasākums bija hipiju bēres 1967. g. 6. oktobrī. Šajā
laikā vārda digeri lietošana jau bija pārlieku plaši izplatījusies, tās
sevi dēvēja visdažādākie plaukstošās kontrkultūras nozarojumi.
Digeri pa to laiku paplašīnāju savu vīziju no "brīvās ielas" ietvariem
līdz "Brīvās pilsētas"mērogiem, kas sevī ietvēra ne tikai Heitešberiju,
bet arī daudzas citas Sanfrancisko piepilsētas. Digeri kā jau dzīves
aktieri vēlējās redzēt savu ideju piepildījumu plašākā kontekstā.
Brīvās pilsētas konvencija, Dzejas lasījumi uz pilsētas mērijas kāpnēm,
pavasara un vasaras saulgriežu sagaidīšana - tie ir daži no pasākumu
cikla, kas tika iecerēti kopējās enerģijas saliedēšanai un tālāk
virzīšanai.
|
Lasīt visu...
|
|
Uzrakstīja Linards Zolnerovičs
|
23.01.2008 |
 | Invisible circus plakāts | 1967.02.24-26. Invisible circus. Neredzamais cirks.
Atminoties pirms gada notikušos Trips festivālus, digeri kopā ar Mākslinieku atbrīvošanas fronti nolēma sarīkot ne mazāk aizraujošu pasākumu 72 stundu garumā. Viņu mērķis bija parādīt publisko pasākumu bezzobainību un vājumu, izvedot alternatīvu notikumu, kurā katram klātesošajam ir iespēja būt nevis pasīvam skatītājam, bet gan aktīvi iesaistīties notiekošajā. Publicitātei tika nodrukāts un izlīmēts tūkstotis krāsainu plakātu, un tā arī bija vienīgā reklāma.
Neredzamais cirks notika Glaidas baznīcā ar Glaidas fonda atbalstu. Par ēdienu rūpējās digeri, LSD bija pieejams ievērojamās devās, spēlēja Orkus'tra, notika dzejas lasījumi. Pasākums izvērsās visnotaļ skandalozs un baznīcas pārstāvji to pēc 8 stundām pārtrauca dēļ neķītras ķēmošanās un seksuāla rakstura pārkāpumiem iesvētītā vietā. Un bija jau arī, par ko.
|
Lasīt visu...
|
|
Uzrakstīja Linards Zolnerovičs
|
21.01.2008 |
 | Digeri Panandles parkā | Digeri darbojās 20. gs. 60-os gados Sanfracisko Heitešberijas rajonā,
kas bija viens no pasaules Sešdesmito gadu kontrkultūras centriem un
būtiski pārmainīja gan ASV, gan pasaules dzīvi un kultūru. Digeri
darbojās noslēpumainas anonimitātes aizsegā. Savu nosaukumu tie ņēmuši
no Anglijas Digeriem (1649-50), kas sludināja sabiedrības vīziju, kura
būtu brīva no privātīpašuma, no visa veida pirkšanas-pārdošanas
attiecībām. Arī jaunie digeri uzskatīja, ka viņi var būt brīvi, tikai
esot ārpus, norobežojoties no ārējās Rietumu kultūras stūrakmeņu
- peļņas, privātīpašuma un varas - pasaules. Atrodoties vairākuma vidū,
to mainīt nav iespējams. Sanfrancisko digeru kustība veidojās no divām
radikāli noskaņotām kustībām, kuras 60-to gadu vidū plauka Sanfrancisko
Līča reģionā - bohēmiskā/pagrīdes mākslas un teātra sabiedrības un
Jauno kreiso cilvēktiesību un miera kustības.
|
Lasīt visu...
|
|
|