Hair - No mūzikla līdz filmai |
|
|
Labas filmas -
Noteikti jāredz
|
Lugas autori: Jerome Ragni, James Rajo
mūzika:Galt MacDermot
režosori: Milos Forman
scenārijs: Michael Weller
Filma uzņemta 1979.gadā.
1965.gadā jauni amerikāņi, muzikālā teātra aktieri
Džeroms Ragni un Džeimss Raho izdomāja veidot lugu, kurā propagandēt un
deklarēt hipiju idejas. Viņi uzrakstīja libretu un dziesmu tekstus, bet
mūzikas autoru nācās meklēt divus gadus. Beidzot atradās meklētais
cilvēks - tas bija jauns muzikants Galts Makdermots. Viņš pats slēpās
no iesaukšanas armijā, jo bija pārliecināts pacifists. Kopīgiem spēkiem
1967.gadā tika radīts mūzikls "Mati".
Mūzikls kļuva par sava veida jaunatnes manifestu pret karu Vjetnamā.
Luga pirmo reizi tika izrādīta Šekspīra festivālā 1967.gadā, pēc tam
vairākus mēnešus tā tika uzvesta bijušajā deju zālē, kādā pussabrukušā
mājā Brodvejā. Lielie Brodvejas teātri izrādi ņemt negribēja, tās
nestandarta formāta dēļ (hipiju slengs, rokgrupa tradicionālā
estrādes orķestra vietā, daži kaili aktieri utt.). Izrāde guva milzīgus
panākumus, hipiju kustība bija kļuvusi ļoti populāra, Amerikā valdīja
pretkara noskaņojums, notika demonstrācijas, uz Baltā nama kāpnēm tika
dedzinātas iesaukšanas pavēstes.
Brodveja nolēma uzvest šo izrādi, tomēr jau mazliet piegludinātu.
1968.gadā izrāde tika uzvesta Brodvejā, un gāja tur bez pārtraukuma 4
gadus, kopā bija 1750 izrādes. Mūzikls dažādās versijās joprojām tiek
uzvests visās pasaules malās.
 | Hair | Režisors Milošs Formans bija apmeklējis vienu no izrādēm
Brodvejā un tā viņam ļoti iepatikās, lai arī viņš vārdus neesot īsti
sapratis hipiju slenga dēļ. Formans nolēma uzņemt filmu, bet veselus 10
gadus autori viņam nedeva atļauju, jo uzskatīja, ka režisors no Eiropas
diez vai spēs parādīt šo, viņuprāt, dziļi amerikānisko tēmu, kā nākas.
Tomēr pēc 1975.gada, kad uz ekrāniem bija iznākusi M. Formana filma
"Kāds pārlaidās pār dzeguzes ligzdu", kura bija veidota pēc tāda paša
nosaukuma Kena Kīzija romāna, atļauja tika dota un filmu kompānija
Warner Brothers iedalīja 10 miljonus dolāru filmas uzņemšanai.
Formans lugas sižetā veica dažas izmaiņas, piemēram, notikumus, kas
izrādē notika laukos, pārcēla uz Ņujorkas Centrālparku, jo viņa atmiņās
tieši šis parks 60 .gadu beigās bija hipiju pulcēšanās vieta. Formans
mainīja arī vietu lugā, kur viens no varoņiem vienkārši dodas armijā,
atstājot draugiem par piemiņu nogrieztus matus, filmā varonis arī iet
bojā. Visus momentus, kas saistīti ar haluciogēno vielu lietošanu
Formans traktēja kā pasakainas, karnevāliskas darbības, kas simbolizē
iekšējo brīvību un nekonformistiskus centienus. Tā veidota arī filmas
horeogrāfija - režisors izvēlējās brīvu horeogrāfiju, kuru jebkurā
brīdī varēja aizstāt ar improvizāciju. Tika izmestas trīs sākotnējās
dziesmas un pievienotas jaunas, kuras sarakstīja tas pats Galts
Makdermots. Filmas un mūzikla soundtraki pieejami atsevišķi kās
pastāvīgas mākslas vērtības.
Kritika darbu vērtēja dažādi. Atbildot uz kāda kritiķa skeptiskām
piezīmēm, kurš nosauca "Matus " par "nostalģiskām asarām pēc pagātnes",
Milošs Formans atbildēja - "Kamēr vien pasaulē būs garmatainie, šī
filma nevar būt nostalģiska."
Rakstā izmantoti materiāli no žurnāla 
Interneta lapa par mūziklu
|